Misschien dat je ze al eens hebt zien rijden; die opvallende groene Flixbussen. Grote kans dat één van die bussen afkomstig is van Toonen Reizen. Sinds 2018 bundelen wij onze krachten met Flixbus. Inmiddels bestaat ons wagenpark uit maar liefst 9 van deze kenmerkende bussen. En vanaf april zijn dat er zelfs 12. Een samenwerking waar niet alleen wij heel trots op zijn, maar waar Fokke Wim Velthuijsen, managing director Flixbus Benelux, ook heel tevreden over is: “Als ik vragen heb of tegen een probleem aanloop, staat Toonen Reizen bovenaan mijn bellijst. Dat zegt genoeg.” Hoe deze samenwerking eruit ziet? Dat lees je hier.
In 2013 heeft Flixbus de reiswereld op zijn kop gezet, en met succes! Het is nu dé go-to manier van reizen, met het grootste busnetwerk van heel Europa. Wat het nog beter maakt, is dat Flixbus zich inzet voor groen en duurzaam reizen. Miljoenen reizigers hebben al voor Flixbus gekozen, en ook in de Benelux is het uitgegroeid tot de favoriete manier om eenvoudig de grootste steden te ontdekken.
“Sinds 2015 heeft Flixbus de activiteiten uitgebreid naar de Benelux-regio. Dat deden we met een handje vol busbedrijven. In 2017 begon het succes ook in de Benelux merkbaar te worden en zijn we ons netwerk gaan verdubbelen. In die tijd zijn we ook met Toonen Reizen om de tafel gaan zitten”, blikt Fokke Wim terug.
Gemoedelijk
“De buswereld is klein. Daarnaast zijn er maar weinig busbedrijven die tien bussen of meer hebben. Zodoende kom je al gauw bij elkaar terecht. Eén van mijn collega’s is ooit zijn loopbaan begonnen als chauffeur bij Toonen Reizen. Toen we op zoek gingen naar nieuwe partners kwamen we al gauw bij Paul (Boers, directeur Toonen Reizen, red.) en zijn familie uit. Ik zat niet bij het gesprek, maar inmiddels ken ik het bedrijf en de medewerkers goed genoeg om te weten dat dit vast een heel gemoedelijk gesprek was”, zegt Fokke Wim lachend.
Risico
Maar voordat het zover was dat de eerste groene bus het terrein bij Toonen Reizen afreed ging er nog een heel traject aan vooraf. “Wij zijn het grootste busbedrijf in Europa, maar hebben geen eigen bussen of chauffeurs in dienst. De investering komt van de busbedrijven zelf, waarbij we als voorwaarde hebben dat deze bussen onze huisstijl meekrijgen. Dat brengt voor de busbedrijven dus zeker een risico met zich mee.”
Onderdeel van de toekomst
“Het mooie aan onze samenwerkingen is dat we samen een nieuwe markt hebben gecreëerd. Het is niet zo dat we een bestaande markt hebben omgetoverd. Zo bemoeien we ons bijvoorbeeld niet met schoolreizen of wintersportvakanties. Wij zijn voor onze samenwerkende partijen een toevoeging op het bestaande netwerk. Paul heeft dat direct goed ingezien. Het is niet zo dat wij perse de toekomst zijn, maar we maken daar zeker wel onderdeel van uit.”
Goed product
Bij het uitzoeken van een geschikt busbedrijf om mee samen te werken wordt er naar veel facetten gekeken, zo laat Fokke Wim weten: “Voordat we beginnen, hebben er al meerdere gesprekken plaatsgevonden. Het is belangrijk dat de bedrijven het organisatorisch onder controle hebben. Dat zien we gelijk aan de bussen als we op locatie komen kijken. Staan die er strak en schoon bij, ook als ze niet rijden, zegt dat al heel wat. Dat zijn bedrijven die het beste product willen leveren. Sinds de start in Nederland is de samenwerking met enkele busbedrijven stopgezet. Dit had verschillende oorzaken, zoals de communicatie die af en toe niet goed was of de kwaliteit richting de passagiers die te wensen overliet. Dat is bij Toonen Reizen echt het tegenovergestelde. Ze zitten voor ons op een lastige plek. Onze hoofdlijnen gaan namelijk via de Randstad naar Brussel, Parijs, Berlijn, Londen, etcetera. Maar ze leveren een heel goed product. Vandaar dat we aan het kijken zijn of we ze ook op lijndiensten vanuit Amsterdam kunnen inzetten. Het kost wat meer om hun bussen vanuit Amsterdam in te zetten maar voor een partij die zulke kwaliteit levert willen we zeker wat meer betalen.”
Bovenaan het bellijstje
“Toonen Reizen onderscheidt zich in de kwaliteit van de bussen en de chauffeurs. Daarnaast zijn ze flexibel. Wij zijn echt partners en ik heb het gevoel dat we samen het product verder brengen. We kunnen beiden fouten maken, maar we lossen het samen op. Die flexibiliteit is goud waard. Ik weet dat, als ik een probleem heb, ik Paul en zijn team altijd kan bellen. Hij staat bovenaan mijn lijstje om te bellen en heeft mij nog nooit teleurgesteld. Voor ons is dat cruciaal omdat wij geen bussen en chauffeurs hebben.”
Probleemoplossend
Over de toekomst is Fokke Wim heel duidelijk. “Bij Toonen Reizen kijken ze verder dan de begaande paden. Ook buiten de samenwerking met ons om. Ze zijn echt met de toekomst bezig. Het is geen geheim dat er een tekort aan chauffeurs is en dat er leverproblemen zijn met nieuwe bussen. Wij spreken met tientallen busbedrijven in de Benelux, waar Toonen Reizen er één van is. Veel bedrijven zeggen dat ze tegen deze problemen aanlopen. Terwijl zij het er alleen over hebben, pakt Toonen Reizen de problemen aan.”
Vooruitstrevend
“Ze nemen risico’s door naar andere merken bussen te kijken en heel ver van te voren te bestellen, of ze trekken buitenlandse chauffeurs aan. Dat zijn misschien imperfecte oplossingen, maar ik weet zeker dat ze door deze visie er over 25 of 50 jaar nog steeds zijn. In tegenstelling tot veel andere bedrijven. Daarnaast zijn ze ook geïnteresseerd in het stukje duurzaamheid. Dit jaar gaan we testen met bussen die op waterstof rijden. Als dat een succes is, gaan we ook met Toonen Reizen in gesprek. Hun vooruitstrevende aanpak past perfect bij deze ontwikkeling. Toonen Reizen bestaat nu zo’n 100 jaar en hopelijk gaan ze nog zeker 100 jaar door. Door onze fijne samenwerking hoop ik dat wij daar ook onderdeel van zijn.”