‘Het klantcontact in combinatie met het rijden, maakt mijn werk bijzonder’
Nadat Silvia in het verleden al eens een aantal ritten opvulde bij Toonen Reizen, werd ze twee jaar geleden door Paul, directeur van Toonen Reizen, benaderd met de vraag of ze geïnteresseerd was om bij het bedrijf in Malden te komen werken. “Nadat ik bij de thuiszorg geen vast contract kreeg aangeboden, ging ik op zoek naar een andere uitdaging. Bij Breng had je destijds de mogelijkheid om voor 1 dag mee te lopen. Toen wist ik direct dat ik op de bus wilde.”
Eigen draai geven aan werk
Silvia reed in Coronatijd in het OV, maar kwam er al gauw achter dat dat niet helemaal haar ding was. “Toen Paul appte met de vraag of ik terug wilde komen hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Sterker nog, de dag erna was ik al op kantoor om het contract te tekenen. Bij Toonen Reizen kun je je eigen draai geven aan het werk en in overleg is er heel veel mogelijk. Dat werkt heel prettig.”
“De combinatie tussen het rijden en het klantcontact vind ik het mooie aan mijn werk. Het allerleukste vind ik het om meerdaagse buitenlandse reizen te doen of festivals. Dan bouw ik de bus speciaal om met verlichting en een geluidsbox. Ik doe graag net wat extra’s.”
Op naar Hamburg
Silvia kon met de trip naar Hamburg dus haar hart ophalen. Ze was én veel op de weg te vinden én twee dagen op pad. Voor die trip moest ze vroeg uit de veren. Om 5 uur ‘s ochtends was Silvia al aanwezig in Malden waar de bus geparkeerd stond. “Ik ben graag op tijd aanwezig. Zo kan ik alles installeren en de benodigde controles uitvoeren, zoals de tachograaf instellen. Ik check daarbij de bus aan de buiten- en binnenkant.”
Om half 8 reed Silvia met haar bus de Rotterdamse haven binnen. Na zich aangemeld te hebben bij het opstappunt is het wachten op de eerste passagiers. “Ik help de klant altijd met het in- en uitladen zodat ze niet continu zelf heen- en weer te hoeven lopen. Met 11 personen is het internationale gezelschap niet heel groot, maar de sfeer zit er al vroeg in.”
Rij- en rusttijden
Met een rit van 9 uur voor de boeg is het goed uitstippelen of de rij- en rusttijdenwet goed wordt nageleefd, legt Silvia uit. “Dat is iets dat je heel goed in de gaten moet houden. Het is continu uitrekenen hoe lang je mag rijden en hoe lang je vervolgens pauze moet nemen. Dit wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk indelen om niet alleen te voldoen aan wettelijke voorschriften en veiligheidsnormen, maar ook om een prettige reiservaring voor passagiers te waarborgen.”
“Ik heb de klant eerst naar het hotel gebracht. Vooraf heb ik al gekeken waar ik het beste de bus kan parkeren. Dat scheelt een hoop zoeken en geeft een gerust gevoel. Daar gebruik ik de satellietbeelden van Google Maps voor.”
Overnachten
Om 18u staat Silvia met haar bus weer klaar om de groep naar de Hamburgse haven te brengen. “De groep heeft zelf taxi’s geregeld voor het vervoer van de haven naar het hotel. Daardoor kon ik na de rit meteen naar m’n hotel gaan. Mijn collega’s van kantoor zorgen dat er voor mij een hotelkamer in de buurt geboekt is.”
Om 10.30u de volgende dag reist het gezelschap weer terug naar Rotterdam. “Ook dan ben ik op tijd. Met 1 pauze onderweg waren we mooi op tijd in Rotterdam.”
Roeping gevonden
Opnieuw een geslaagde rit voor Silvia, die nu alweer uitkijkt naar haar volgende trip. “Het liefste ben ik een paar dagen weg, kom ik even thuis, om dan weer te gaan. De mooiste reizen? Ik vond het heel bijzonder om in Rome te rijden doordat het daar zo chaotisch is. En wat zeker bovenaan mijn lijstje staat is de Noordkaap. Dat was een reis om nooit te vergeten. Je ziet onderweg een hele hoop. Zeker als je een paar dagen op dezelfde plek verblijft. Neem bijvoorbeeld Praag, daar ken ik inmiddels al heel wat mooie plekjes. Ik heb echt mijn roeping gevonden, daar bestaat geen twijfel over.”